کنترل علائم تخمدان پلی کیستیک

کنترل علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک با

شیوه زندگی صحیح

یک جراح و متخصص زنان با اشاره به اینکه رژیم غذایی مناسب، فعالیت بدنی منظم و کنترل وزن، اصول اساسی درمان در سندرم تخمدان پلی کیستیک است،گفت:

استفاده از درمانهای دارویی و به ویژه هورمون درمانی بدلیل اختلالات هورمونهای جنسی میتواند در بهبود علائم این بیماری موثر باشد، ولی استفاده از این داروها یک نوع درمان علامتی محسوب میشود.

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه سندرم تخمدان پلی کیستیک از اختلالاتی است که علائم آن از سنین بلوغ در دختران ایجاد میشود، گفت: این بیماری طی سالهای بعد میتواند عوارض طولانی مدت ایجاد کند.

وی گفت: بیماری شامل یک سری از اختلالات هورمونی بوده که معمولا با چاقی، قاعدگیهای نامنظم، کیستهای متعدد ریز در تخمدان، ریزش موی مردانه، موهای زائد و در نهایت اختلالات باروری همراه است.

هاشمیان نایینی گفت: علت واقعی این بیماری مشخص نیست، ولی نقش ژنتیک و نیز شیوه زندگی غیر قابل انکار است. مطالعات سالهای اخیر نشان داده است که زمینه اساسی در ایجاد این بیماری مقاومت به انسولین (هورمون تنظیم کننده قند خون) است.

وی افزود: علاوه بر اختلالات هورمونهای جنسی، دیابت، افزایش وزن مقاوم به درمان و نیز چاقی شکمی در این بیماران شایع است. اگرچه همه مبتلایان به این بیماری چاق نیستند ولی حتی در افراد لاغر مقاومت به انسولین به عنوان یک اختلال زمینهای وجود دارد.

هاشمیان نایینی یادآور شد: عدم تحرک و استفاده از رژیمهای غذایی مملو از قندهای ساده که مورد علاقه شدید این گروه از بیماران است، زمینه مقاومت به انسولین را افزایش داده که باعث پیشرفت علائم این بیماری میشوند.

این جراح و متخصص زنان گفت: رژیم غذایی مناسب، فعالیت بدنی منظم و کنترل وزن، اصول اساسی درمان در سندرم تخمدان پلی کیستیک است. اگرچه استفاده از درمانهای دارویی و به ویژه هورمون درمانی بدلیل اختلالات هورمونهای جنسی میتواند در بهبود علائم این بیماری موثر باشد ولی استفاده از این داروها یک نوع درمان علامتی محسوب میشود.

وی گفت: رژیم غذایی منظم و کنترل دریافت قندهای ساده و مواد نشاستهای از نکات مهم برنامه رژیم غذایی است. کنترل رژیم غذایی در افرادی که از این بیماری رنج میبرند، حداقل در مراحل اولیه سختتر است چرا که به دلیل مقاومت به انسولین سوخت و ساز طبیعی مواد قندی در این افراد مشکلتر بوده که زمینه بدتر شدن علائم را فراهم میکند.

هاشمیان نایینی گفت: فعالیت بدنی و ورزشهای هوازی منظم، در از بین بردن مقاومت به انسولین کمک شایانی میکند. پیاده روی منظم روزانه در شکستن مقاومت به انسولین و نیز بهبود علائم، بسیار کمک کننده است. کسانی که حتی بهطور ژنتیکی استعداد بالای ابتلای به سندرم تخمدان پلی کیستیک را دارند، با شیوه زندگی صحیح میتوانند از بروز این بیماری جلوگیری کرده و یا عوارض آن را کنترل کنند.

به گزارش ايسنا،وی گفت: اگرچه کاهش وزن در این بیماران سختتر از افراد معمول رژیم گیرنده است ولی مطالعات نشان دادهاند که حتی کاهش وزن 10 درصدی در بیمارانی که افزایش وزن قابل توجه دارند، در بهبود علائم و به ویژه در ایجاد تخمکگذاری فعال و نیز افزایش قدرت باروری موثر است. لذا این بیماران به جای ناامیدی باید دوره درمانی طولانی تری را برای خود انتخاب کنند تا به نتیجه مطلوب برسند.

لینک خبر :  خبرگزاری ایسنا

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی 4981 بازدید 1396/01/19 1 نظر

صدرا 1396/02/20 12:00 صبح
آدرس مطلب در تهران کجاست؟